© 2001 - 2025 OceanPeople
ADRES
Herkingen Marina
Kaaidijk 29
3249 AJ Herkingen
Nederland
CONTACT
e: info@oceanpeople.nl
m: +31(0)6-54766255 (Yvonne)
m: +31(0)6-21287811 (Paul)
Met OCEANPEOPLE kom je verder!
VEEL GESTELDE VRAGEN
WE KUNNEN ONS BEST
VOORSTELLEN DAT JE VRAGEN
HEBT
Als je OceanPeople niet kent en nog nooit mee geweest
bent, voordat je beslist in te schrijven voor een cursus,
deel te nemen aan een Adventure Cruise of opdracht
geeft voor een aankoopbegeleiding. Hieronder geven we
antwoord op de meest gestelde vragen. Aarzel niet om
ons te mailen of te bellen als je iets specifieks wilt weten.
We praten graag over reizen en bootjes!
Waar moet mijn boot aan voldoen als ik wil
deelnemen aan een Adventure Cruise?
We hanteren een minimale lengte van 30 voet (9 meter)
zodat je zonder veel moeite 5 knopen kunt varen, zowel
onder zeil als op de motor.
5 knopen is de snelheid (door het water) waarop we de
tochten en bijbehorende vaartijden uitzetten. Naast een
minimale lengte hebben we een maximale lengte (17 of
18 m) per tocht, afhankelijk van de ruimte in de havens
die we aandoen.
Bij het informatiepakket per tocht ontvang je de
verplichte uitrustingslijst.
Waar moet ik aan voldoen om te kunnen
inschrijven?
Bij elke adventure cruise wordt vermeld wat het
minimum aantal vereiste zeemijlen is, en welke
vaardocumenten verplicht zijn (verplicht gesteld vanuit
de overheden in het vaargebied).
Blijven we als groep bij elkaar varen?
Nee, iedereen vaart zijn/haar eigen snelheid. De één
vindt het leuk om snel te varen en de ander liefst zo
comfortabel mogelijk. De boten zijn natuurlijk bijna altijd
allemaal van verschillend ontwerp en lengte, dus de
aankomsttijden in de haven kunnen verschillen.
Kan ik op eigen gelegenheid een andere route
of koers varen?
Ja, dat mag natuurlijk. Je bent immers altijd baas op je
eigen schip. De routes die wij ontworpen hebben, zijn
altijd bedacht met de veiligheid als uitgangspunt. Ruim
water, stuurboordzijde vaarwater, niet te dicht langs
ondiepten, en uitgaande van een bezeilde koers.
Als je zelf een andere route neemt, dan doe je dat op
eigen risico en verantwoordelijkheid.
Eisen jullie dat ik papieren zeekaarten aan
boord heb?
We vragen elke deelnemer om een recente digitale kaart
aan boord te hebben. De back-up mag een papieren
kaartenset zijn, maar ook een digitale kaart op een ander
device, bijvoorbeeld op een tablet, laptop, of PC, of op
een smartphone. Er moeten dus altijd 2 systemen aan
boord zijn om je positie te kunnen bepalen.
Let op: het kan ook zijn dat we deze eis wel stellen indien
dit vereist wordt door de autoriteiten. Ook kan het zijn
dat je verzekeraar dit vereist.
Informeer daar tijdig naar.
Een papieren kaart geeft wel een zeer goed overzicht bij
de voorbereiding voor een reis of etappe, en is een goed
middel om tijdens een tocht je positie op aan te tekenen.
We varen met een groep. Ben ik verplicht om
aan bepaalde activiteiten mee te doen?
Nee! Het is een vakantiereis. Wij zullen er alles aan doen
om je vakantie zo aangenaam mogelijk te maken. Dus als
je het fijn vindt om bij aankomst in de haven lekker een
stukje te wandelen, een boek te lezen, lekker te loungen,
de stad in te gaan, of te borrelen met de bootburen, be
our guest. Voorafgaand aan elke vaardag is er een
palaver op de steiger waarbij van elk schip tenminste één
bemanningslid aanwezig moet zijn (allemaal mag ook).
Dit is de enige echte verplichting op de wal. Verder is ons
motto: vrijheid, blijheid! Maar uiteraard gaan we ervanuit
dat je met plezier deel uit wilt maken van de groep. Je
schrijft je immers in voor een groepsreis.
Organiseren jullie onderweg ook excursies,
uitjes of etentjes en dergelijke?
Dat doen we spontaan, maar pin ons er niet op vast,
want als het weer lastig is of iemand motorpech oid
heeft, zijn we daar soms erg druk mee bezig.
Als het allemaal ‘reilt en zeilt’, stellen we regelmatig voor
om mee te gaan op een wandeling of een leuk fietstocht
(neem je vouwfiets mee!), omdat we het land en de
omgeving goed kennen. Ook vinden we het leuk om een
steigerborrel te organiseren zodat je je medevaarders
leert kennen en lekker kunt kletsen over van alles wat je
bezig houdt. Een gespreksonderwerp hebben we altijd al:
bootjes en varen. Als het mooi weer is en we zijn op een
leuke plek, dan organiseren we de OceanPeople Potluck!
Een geweldig feest waarbij eenieder een lekker gerecht
kookt en we dit gezamelijk proeven/eten. Hoewel dit alles
natuurlijk helemaal vrijblijvend is, maakt dit soort dingen
ons wel tot een groep die wat met elkaar heeft en
waarmee je ervaringen deelt, en als het eens een keer
wat tegenzit, je ook steun aan elkaar hebt.
Uiteindelijk vormen we met z’n allen een soort varend
dorp.
Het is voor jullie toch ook wel een beetje
vakantie?
Nee, vakantie is het niet, want varen is ons beroep. Als
we met een groep onderweg zijn, zijn we 24/7 bezig met
alles wat je vakantiereis tot een groot succes maakt.
We hebben wel heel leuk werk! En soms, als alles goed
loopt, doen we natuurlijk ook ons eigen ding.
Kan ik solo mee?
Als er geen nachttochten in de route van een adventure
cruise opgenomen zijn, kun je solo mee. Meestal hebben
we wel 1 of meerdere nachttochten opgenomen, omdat
we vaak “net iets verder weg” varen vanuit Nederland. Als
je een extra bemanningslid bij hebt op die etappes, is het
goed.
Tot welke leeftijd kan ik inschrijven voor een
adventure cruise?
Varen op zee vereist fitheid, alertheid en gezondheid.
Ook het aan boord zijn en op/afstappen van boot op
steiger vereist fitheid.
Het is lastig hier een exacte leeftijdsgrens aan te hangen.
We vragen altijd of de schipper en bemanning bij de start
van een reis fit en gezond zijn. Eventuele
gezondheidszaken (bijvoorbeeld kleurenblindheid,
hartkwalen, epilepsie, chronische ziekten, etcetera) willen
we graag vooraf weten. We gaan hier discreet mee om.
Overleg indien je twijfelt of je fit genoeg bent. Het kan
zijn dat we een gezondheidsverklaring van je huisarts
vragen indien we twijfelen. We zijn gediplomeerd EHBO-
ers. De maximum leeftijdsgrens van de schipper is 80
jaar.
Ik zoek nog bemanning. Kunnen jullie daarbij
helpen?
In ons netwerk hebben we mensen die als extra
bemanning willen en kunnen opstappen. Onze rol is om
jullie in onderling contact te brengen, zodat jullie kunnen
bekijken of het klikt en om praktische afspraken te
maken. Wij vragen geen financiële vergoeding. Het is aan
beide partijen wat de afspraken worden omtrent vervoer,
verblijfskosten, eten en drinken onderweg op de boot.
Commerciële activiteiten onder onze vlag staan wij niet
toe.
Vaak worden de reiskosten voor de bemanning betaald,
en eten en drinken aan boord.
Kunnen er kinderen mee? Gaan er kinderen
mee?
Onze kinderen zijn vanaf baby mee geweest op onze
reizen. Alle stadia hebben we doorlopen. Kinderen
vinden het vaak heel erg leuk aan boord, op zee en in de
havens. Ook lange reizen zijn geen probleem, waarbij ze
ook graag gewoon binnen zitten, filmpje kijken of
spelletje doen op mobiele telefoon/device.
Zeeziekte kan uiteraard een issue zijn. Maar dit speelt
ook voor volwassenen. Het is heel persoonlijk hoe je
daar mee omgaat. Maar zodra een boot weer aan de
steiger ligt, is het leed geleden en vergeten.
Op de adventure cruise van 2 – 4 weken doorloop zijn
meestal meerdere boten met kinderen mee. Op langere
adventure cruises komen de jong volwassen kinderen
vaak voor een deelreis mee. (En soms ook de
kleinkinderen.)
Ik heb geen boot. Kan ik als bemanning mee?
Je kunt je opgeven voor de bemanningspool. Geef je
persoonlijke gegevens en zeil/vaar-ervaring aan ons door
per mail en wij nemen contact op om alles door te
nemen.
We kunnen geen garantie geven dat je elk vaarseizoen
mee kunt, maar vaak wordt extra bemanning gevraagd
voor de etappes met nachttochten.
Ik heb een zeilboot: Als er geen wind staat,
varen jullie dan uit?
Ja, als het weer het toelaat proberen we ons zo veel
mogelijk aan het vooraf opgestelde routeschema te
houden. Het schema is niet heilig, maar is voor een ieder
een houvast. Dus het komt voor dat we een etappe of
een deel ervan op de motor moeten varen. Af en toe
moeten we een beetje motorzeilen. Op zee zijn we vaak
afhankelijk van het getij om de geplande bestemming te
halen. Met stroom en wind tegen heeft het vaak geen zin
om eindeloos te blijven laveren. Maar als het voor de
bestemming niet uit maakt en je zeilt lekker, dan is het
voor ons geen probleem als je later arriveert. Is een
haven alleen rondom hoog water aan te lopen, moet je
een bepaald stromingsgebied écht halen, dan vermelden
we dat. Dan is het verstandig de motor toch bij te zetten.
Ik heb bemanningswissel in een bepaalde
haven op een bepaalde datum. Wat als we
daar dan niet zijn?
De stelregel is altijd: de opstappers komen naar de boot
toe, niet andersom. Meestal is het over land reizen
makkelijker te improviseren dan over zee.
Als ik pech onderweg krijg, wat doen jullie
dan?
Op zee bieden we hulp, varen naar je toe, vragen de
kustwacht of een andere deelnemer ter assistentie, alles
afhankelijk van het type pech.
In de haven kijken en denken we mee voor een spoedige,
eventueel tijdelijke, oplossing. In principe vaart de groep
verder en haak je later weer aan, als de reparatie langer
duurt.
Doen jullie jachttransporten?
Bij uitzondering doen wij jachttransporten. Maar niet in
de periode april-augustus. En niet onder tijdsdruk van de
opdrachtgever. Wel altijd efficiënt en zonder onnodige
stops.
Bij wat voor weer varen jullie niet uit?
De beslissing of we al dan niet gaan varen wordt
genomen op basis van het maritieme weerbericht
afgegeven door de nationale weerinstituten, b.v. KNMI
(Nederland), KMI (België), Meteo France (Frankrijk) en
MetOffice (UK). Tevens beoordelen we de informatie van
weerkaarten (Bracknell) en gribfiles (zoals de
weermodellen ECMWF en UKV2, in Windy.app).
Bij zeilboten: We varen uit bij tegenwind tot en met 5 Bft,
bij achterlijke wind tot en met 6 Bft. Bij motorboten ligt
de grens 1 Bft lager. Let op, dit is de gemiddelde
windsterkte. Windvlagen kunnen een Beaufort hoger
zijn.
Andere variabelen, zoals golfhoogten, aan-/aflandige
wind, spelen ook een rol bij de uiteindelijke beslissing.
Bij minder dan 1000 meter zicht varen we niet uit.